ND - neue diffusion
ein dokumentationsprojekt
AKADEMIE FÜR KULTUR- UND WISSENSCHAFTSWISSENSCHAFT - ABE
INSTITUT FÜR STUDIEN DER MUSIKKULTUR DES PORTUGIESISCHEN SPRACHRAUMES - ISMPS
I° BRASILIANISCHER KONGRESS FÜR MUSIKWISSENSCHAFT
im Zentenarjahr von Heitor Villa-Lobos (1887-1959)
São Paulo, 27.Januar - 1. Februar 1987
SITUATION MUSIKWISSENSCHAFTLICHER FORSCHUNG UND STUDIEN
IN BRASILIEN
Brasilianische Gesellschaft für Musikwissenschaft – Sociedade Brasileira de Musicologia
Konzept und wissenschaftliche Leitung
Antonio Alexandre Bispo
Systematische Musikwissenschaft
& Technologie
28. Januar
Universität des Staats São Paulo UNESP
Institut der Künste
Auditorium J. Baptista Julião
I
Vorsitz
Prof. Dr. Valfrido del Carlo
Fakultät für Architektur der Universität São Paulo
Präsident ad hoc
Dr. Conrado Silva Da Marco
Vorsitzender der Brasilianischen Gesellschaft für Akustik
Stand der Systematischen Musikwissenschaft in Brasilien
Dr. Conrado Silva Da Marco
Musicological systematics, unfortunately, is an area taken into little consideration in Brazil. A musicologist must be conscious of the necessity of a profound study of musical acoustics and this subject is scarcely developed in the country. The Brazilian Society of Acoustics would be willing to carry out a project in common with the Brazilian Society of Musicology. (Übers. Eleanor Florence Dewey)
Verwendung brasilianischer Hölzer im Instrumentenbau: Violinen und Klarinetten
Architekt Abel Santos Vagas
Technologisches Forschungsinstitut der Universität São Paulo
The first work developed in the Institute of Technologic Research of the University of São Paulo resulted from the solicitation of the Musical Conservatory in Tatuí. The request was to obtain wood for the course to be given in the construction of instruments, maintained by the Conservatory. The first work was to „characterize the anatomical qualities, physical mechanics and acoustics of some species of brazilian wood“ in view of substituting european wood in the construction of instruments. The adaptation of geometrical configurations is under study to enable national wood to be used. (EFD)
Der Computer in der musikwissenschaftlichen Arbeit
Dr. Conrado Silva Da Marco
Many researchers do not dare to use a computer thinking it is extremly complex. One possibility - already historical - of the use of a computer lies in the deepening of analyses of the techniques of composition of a determined composer to such a degree that the computer is apt to repeat some of the creative processes of man’s work. More recently the computer has been connected to a synthetizer, which allows a series of uses in the field of musicology. Another possibility, better known, lies in the facility a computer offers in the preparation of texts and bibliographical cataloguing. (EFD)
Villa-Lobos und die Synesthesie
Prof. Dr. Maria de Lourdes Sekeff
Institut der Künste der Staatlichen Universität Júlio de Mesquita Filho, UNESP
Is there any correspondence between Villa-Lobos and colours? The relation Sound-Colour, processes in the arts, especially on a psychological level. Within this principle, according to the authoress, a correspondence can be found between Villa-Lobos’ music and pctorial currents: 1) the post-romantic period and the impressioinist taste (cerca 1917); 2) the period „fovista“ with an exploration of pure colour and primitive tendencies; 3) the period of „neo-classical“ tendences from 1930 onwards; 4) the period of abstract art. Although there is no unanimity of sensations of colour, on can notice unanimity in relation to the degrees of luminosity. Villa-Lobos’ works allow for synesthizing experiences and here lies, according to the authoress, a true Moderness of Villa-Lobos and the starting point of a new interpretation of his work. (EFD)
Kulturministerium
Regierung des Staates São Paulo
Kultursekretariat des Staates São Paulo
Stadt São Paulo
FUNARTE - Nationalstiftung für Kunst
Villa-Lobos Museum, Rio de Janeiro
Internationaler Musikrat/UNESCO
Consociatio Internationalis Musicae Sacrae, CIMS
Staatsuniversität Júlio de Mesquita Filho
Instituto de Artes do Planalto
Universität von São Paulo
Universität von Rio de Janeiro
Universität von Ouro Preto
Bundesuniversität von Rio de Janeiro
Bundesuniversität von Minas Gerais
Bundesuniversität von Goiás
Bundesuniversität von Paraná
Bundesuniversität von Santa Catarina
Bundesuniversität von Rio Grande do Sul
Bundesuniversität von Bahia
Bundesuniversität von Santa Maria, RS
Päpstliche Universität von Paraná
Brasilianische Gesellschaft für Volkskunde
Brasilianische Gesellschaft für Akustik
Gesellschaft Pró-Música Antiga
Brasilianische Gesellschaft für zeitgenössischer Musik
Institut Technologischer Forschung, São Paulo
Brasilianisches Institut für Geographie und Statistik
Bibliothek der Schule für Kommunikation und Künste der Universität São Paulo, ECA
Institut für hymnologische und musikethnologische Studien, Maria Laach
Studienzentrum für Kunstsoziologie der Philosophischen Fakultät der Universität São Paulo
Musikfakultät Carlos Gomes
Museum der Universität São Paulo (Ipiranga-Museum)
Museum für Volkskunde São Paulo
Musikkonservatorium von Niterói
Musikabteilung des Methodistischen Instituts für Hochschulstudien, São Bernardo do Campo
Gesellschaft für Gesang des Mittelsalters, São Paulo
Basilika Unsere Frau von Karmel
Symphonie Orchester der Universität São Paulo
Musikkonservatorium Brooklin Paulista
Chor Camargo Guarnieri, Poços de Caldas
Gregorianischer Chor Pius X, São Paulo