ND -  neue diffusion
ein dokumentationsprojekt


AKADEMIE FÜR KULTUR- UND WISSENSCHAFTSWISSENSCHAFT - ABE
INSTITUT FÜR STUDIEN DER MUSIKKULTUR DES PORTUGIESISCHEN SPRACHRAUMES - ISMPS


I° BRASILIANISCHER KONGRESS FÜR MUSIKWISSENSCHAFT

im Zentenarjahr von Heitor Villa-Lobos (1887-1959)

São Paulo, 27.Januar - 1. Februar 1987


SITUATION MUSIKWISSENSCHAFTLICHER FORSCHUNG UND STUDIEN
IN BRASILIEN

Brasilianische Gesellschaft für Musikwissenschaft – Sociedade Brasileira de Musicologia

Konzept und wissenschaftliche Leitung

Antonio Alexandre Bispo

Systematische Musikwissenschaft
& Technologie






28. Januar

Universität des Staats São Paulo UNESP

Institut der Künste

Auditorium J. Baptista Julião


I

Vorsitz
Prof. Dr.  Valfrido del Carlo
Fakultät für Architektur der Universität São Paulo
Präsident ad hoc
Dr. Conrado Silva Da Marco
Vorsitzender der Brasilianischen Gesellschaft für Akustik


Stand der Systematischen Musikwissenschaft in Brasilien
Dr. Conrado Silva Da Marco


Musicological systematics, unfortunately, is an area taken into little consideration in Brazil. A musicologist must be conscious of the necessity of a profound study of musical acoustics and this subject is scarcely developed in the country. The Brazilian Society of Acoustics would be willing to carry out a project in common with the Brazilian Society of Musicology. (Übers. Eleanor Florence Dewey)


Verwendung brasilianischer Hölzer im Instrumentenbau: Violinen und Klarinetten
Architekt Abel Santos Vagas
Technologisches Forschungsinstitut der Universität São Paulo

The first work developed in the Institute of Technologic Research of the University of São Paulo resulted from the solicitation of the Musical Conservatory in Tatuí. The request was to obtain wood for the course to be given in the construction of instruments, maintained by the Conservatory. The first work was to „characterize the anatomical qualities, physical mechanics and acoustics of some species of brazilian wood“ in view of substituting european wood in the construction of instruments. The adaptation of geometrical configurations is under study to enable national wood to be used. (EFD)


Der Computer in der musikwissenschaftlichen Arbeit

Dr. Conrado Silva Da Marco


Many researchers do not dare to use a computer thinking it is extremly complex. One possibility - already historical - of the use of a computer lies in the deepening of analyses of the techniques of composition of a determined composer to such a degree that the computer is apt to repeat some of the creative processes of man’s work. More recently the computer has been connected to a synthetizer, which allows a series of uses in the field of musicology. Another possibility, better known, lies in the facility a computer offers in the preparation of texts and bibliographical cataloguing. (EFD)


Villa-Lobos und die Synesthesie

Prof. Dr. Maria de Lourdes Sekeff

Institut der Künste der Staatlichen Universität Júlio de Mesquita Filho, UNESP


Is there any correspondence between Villa-Lobos and colours? The relation Sound-Colour, processes in the arts, especially on a psychological level. Within this principle, according to the authoress, a correspondence can be found between Villa-Lobos’ music and pctorial currents: 1) the post-romantic period and the impressioinist taste (cerca 1917); 2) the period „fovista“ with an exploration of pure colour and primitive tendencies; 3) the period of „neo-classical“ tendences from 1930 onwards; 4) the period of abstract art. Although there is no unanimity of sensations of colour, on can notice unanimity in relation to the degrees of luminosity. Villa-Lobos’ works allow for synesthizing experiences and here lies, according to the authoress, a true Moderness of Villa-Lobos and the starting point of a new interpretation of his work. (EFD)





Kulturministerium

Regierung des Staates São Paulo

Kultursekretariat des Staates São Paulo

Stadt São Paulo

FUNARTE - Nationalstiftung für Kunst

Villa-Lobos Museum, Rio de Janeiro

Internationaler Musikrat/UNESCO

Consociatio Internationalis Musicae Sacrae, CIMS

Staatsuniversität Júlio de Mesquita Filho

Instituto de Artes do Planalto

Universität von São Paulo

Universität von Rio de Janeiro

Universität von Ouro Preto

Bundesuniversität von Rio de Janeiro

Bundesuniversität von Minas Gerais

Bundesuniversität von Goiás

Bundesuniversität von Paraná

Bundesuniversität von Santa Catarina

Bundesuniversität von Rio Grande do Sul

Bundesuniversität von Bahia

Bundesuniversität von Santa Maria, RS

Päpstliche Universität von Paraná

Brasilianische Gesellschaft für Volkskunde

Brasilianische Gesellschaft für Akustik

Gesellschaft Pró-Música Antiga

Brasilianische Gesellschaft für zeitgenössischer Musik

Institut Technologischer Forschung, São Paulo

Brasilianisches Institut für Geographie und Statistik

Bibliothek der Schule für Kommunikation und Künste der Universität São Paulo, ECA

Institut für hymnologische und musikethnologische Studien, Maria Laach

Studienzentrum für Kunstsoziologie der Philosophischen Fakultät der Universität São Paulo

Musikfakultät Carlos Gomes

Museum der Universität São Paulo (Ipiranga-Museum)

Museum für Volkskunde São Paulo

Musikkonservatorium von Niterói

Musikabteilung des Methodistischen Instituts  für Hochschulstudien, São Bernardo do Campo

Gesellschaft für Gesang des Mittelsalters, São Paulo

Basilika Unsere Frau von Karmel

Symphonie Orchester der Universität São Paulo

Musikkonservatorium Brooklin Paulista
Chor Camargo Guarnieri, Poços de Caldas
Gregorianischer Chor Pius X, São Paulo